måndag 10 september 2018

Exotisk sommarsoppa med Tenerumi.

Här skördas det udda grönsaker från växthuset varje dag nu och idag var det dags för en riktigt efterlängtad delikatess! Tenerumi-soppa.  😋
Cucuzza squashen och i andra handen en knippe Tenerumi. 
Kanske vet inte så många vad det är, och själv fick jag lära mig receptet av en fransk dam på Youtube. 😉
Även om jag läst franska i tre år var jag tacksam att videon var textad på engelska.
Smaskig soppa
Så jag skaffade fröer till "orm-kalebassen" Serpente di Sicilia , eller Cucuzza som den ofta kallas. Den har väl inte direkt frodats här i Kallaste Nord. Inte ens vårt fina växthus här i Lappland kunde frambringa mer än en frukt av plantorna. Men där kommer det fina med växten in. Det är inte bara frukterna som är det viktiga. Faktum är att det inte ens är självklart att ta med frukterna i det här receptet. Den franska damen gör det för att hon gillar konsistensen. Utan det är bladen och topparna på lianerna som är det viktiga. 👍 Det är dom skotten som kallas just Tenerumi. På bilden håller jag cucuzzasquashen i ena handen, och tenerumi-skotten i andra handen.

I övrigt gillade jag receptet för att det var enkelt och ärligt. Inga andra kryddor än salt och peppar, och lite basilika, om man räknar det som krydda. Och idag var det dags att göra det här receptet.

Det var så gott! 😊 Hos oss på Forsnäs Hemman är det ju aldrig aktuellt att åka utomlands, nånsin mer. Men just idag kändes det som att vi gjorde en liten utlandsresa, och fick lära oss både nya råvaror, historiken kring växten och uppleva nya smaker! 💗
Jag får se om jag kan göra soppan en gång till i höst med de embryon av cucuzza som nu finns på plantan. Eller om jag kan använda den närbesläktade vanliga flaskkurbitzen istället. Tomater har vi då så det räcker till många flera såna här goda soppor.

Inga kommentarer: