lördag 8 september 2018

Sanslösa svamptider!

Jag tror aldrig jag upplevt en liknande svampsäsong! 😲Under  40 års svampplockning har man ju haft en del fantastiska upplevelser. Och många riktigt "torra" år. Men något liknande i år har jag verkligen aldrig upplevt.💗
Det är såna enorma mängder att jag börjar ta till ett nytt plockningsknep. Jag plockar bara en sort per promenad! 👍På så sätt blir skörden lättare att rensa, torka och sortera. Och eftersom jag bor mitt i Lapplands vackra skogar så behöver jag bara gå en promenad på 15-20 minuter i skogen kring de närmaste lägdorna och myrarna. Sen är korgen så full och tung att jag börjat bära den på huvudet på promenaden hem. Det gör ont i armarna om jag försöker bära den på "Svenskt" vis. 😂
En av bilderna visar en absolut full korg med sotvaxing. Det är en av mina favoritsvampar, den smakar och luktar av nötter och honung och jag bakar gärna med den. 😋 Goda år brukar jag kunna hitta en halv korg under hela säsongen. Detta år fick jag ihop en hel korg på bara 10 minuter och jag lämnade dessutom de minsta för att "växa på sig", då dom växer så nära, i ett odlingsröse strax bortanför vår hölägda. 
De andra bilderna visar en av mina "topp-3-svampar", rimskivling. Och som vanligt (här hos oss) är den helt fri från larver. 👌 Jag vet inte om det beror på att vi bor i det allra kallaste av kalla klimat här i landet (trädgårdsmänniskor kanske kan relatera till att vi bor kallare än zon 8) men jag häpnar dagligen över att jag får plocka så fin svamp. Ofta är det bara att rycka upp dom med foten, skära av mycel och mossa och ta hem och dela till torken. Sällan är någon svamp angripen det minsta. 😜
Till och med stora praktvuxna exemplar som dessa rimskivlingar är helt perfekta, utan minsta hål. 😊
Här finns dom på vår webbutik: https://forsnashemman.se/svamp



Fler inlägg om att bära tunga bördor på huvudet:


Fler inlägg om svamp från oss på Forsnäs Hemman:


Inga kommentarer: