onsdag 12 juli 2017

Bära på huvudet

Vi på Forsnäs Hemman försöker göra så mycket arbete som möjligt utan el. Vi är inte extrema på något sätt, men i de fall man kan komma på en smart lösning som funkar med bara kroppsarbete så är det absolut att föredra. Att bära tunga bördor på huvudet är en riktigt effektiv metod som jag använder mycket!
Inte undra på att det är så allmänt använt i resten av världen. Man förflyttar tyngdpunkten från ryggen, eller när man bär framför/bredvid kroppen med armarna. När man bär på huvudet så får kroppen en rak arbetsställning och även tunga bördor kan förflyttas långa sträckor utan större bekymmer. Helt smärtfritt.

Det enda problemet jag hade var att en del hårda och kompakta föremål, som mathinkarna till grisarna i rostfritt stål gjorde ont att bära direkt på huvudet. Men jag har sett filmer från Afrika där kvinnor använder en tygrulle för att bära mer bekvämt. Så jag använder en "Stenmarksmössa" från 1970-talet för att göra en liknande rulle till mig. Det funkar utmärkt och jag bär nu dessa hinkar som väger över 10 kg utan problem. Här på filmen visar jag hur:


Inga kommentarer: