torsdag 24 september 2015

Smaskiga smörsoppar

Konstiga svampår ger mig nya svamp-bekantskaper. I år finns nästan ingen svamp, det är varit väldigt kallt hela säsongen. Det gör att jag har lärt mig uppskatta smörsoppen, som tidigare har varit en stor besvikelse.
Så fina! Och vår lägda är fylld med dom just nu!  
Varför? Jo, för man lär sig via svampböcker att smörsoppen är vanligt förekommande (stämmer) och väldigt god (stämmer också). Vad som sällan nämns är att den är maskäten innan den ens hinner tränga upp genom marken, oftast.
Nu har jag haft en otroligt bra svamplärare, Maggan, min blåhåriga kompis (som barnen säger). Hon skrädde inte orden. Hon var tydlig med att man inte ska sätta något hopp till smörsopparna, dom är alltid sönderätna, även om dom är små som en tummetott. Och det har alltid stämt när jag hittat smörsoppar som sett fina ut, som tycks vara små och fasta, men när man delar på dom.....blääährgt! :-P
Men så på senhösten förra året, så märkte jag att det kom upp mängder med små smörsoppar på vår nyröjda lägda. Och när jag började skära itu dom så såg jag ju att många av dom (inte alla, men minst hälften) var oätna. Så för första gången fick familjen smaka på en hel stekpanna med fin smörsopp, otroligt gott!
Ska rensas, perfekt kvalitet. Längst till vänster några fina björksoppar som för "följa med". 
Och i år tycks vara smörsopparnas år. Det handlar inte längre om att gå ut och leta efter svamp, de senaste veckorna går jag bara ut på lägdan och "skördar". Perfekta smörsoppar som är större än köpechampinjoner, lättrensade, och så ljuvligt smaskiga.
Så ännu ett udda år, inte värdens "Mesta" svampår, men ett av de få år då jag fått nya svamp-bekantskaper även efter 19 års frenetisk Lappländsk svampplockning (och 40 års lite normal-intressant svampplockning)

Jag har fått ytterligare en ny svamp-bekantskap, den ska jag berätta om i helgen. =)

Inga kommentarer: