torsdag 6 september 2018

Inlagd Tapas-chili.

Jag älskar mina plantor av Tapas-chili, Som jag odlat av frön som jag fick postat till mig av en Facebook-kompis förra hösten. Ibland har man bara tur, dom är riktigt goda och producerar massor!😊
Jag hade funderat på att odla nån form av mildare chili nu när jag fått ett växthus. Men jag hade svårt att hitta nån sort jag trodde på. Så kom dessa i brevlådan! Jag drog upp 18 plantor i våras och gav bort tre, det är nästan så jag ångrar mig nu för det här receptet jag provat ut med första skörden i juli är så GOTT! 😋

Jag har gjort ett par burkar till och med mellan 6-9 frukter per planta räknar jag med att det totalt kommer landa på ca 7-8 burkar. Det är INTE tillräckligt, jag tror vi skulle kunnat äta upp minst det dubbla under året som kommer. 💗
Inlagd chili passar på pizzan, det motsvarar ganska väl köpt "peperoni" som man brukar kunna få på pizza, men godare. Man kan också ha det i grytor, på gratänger, omeletter och i såser. Jag har ibland ätit en bit rakt av från burken som "gotta". Det är verkligen en ny jättefavorit här. De första två burkarna jag gjorde i juli är redan slut. 👌

Recept: 
Gör en lag som är stor nog att fylla upp en burk som är smockfull med strimlad tapaschili av:
* 1 dl äppelcidervinäger
* 1 dl vatten
* 1 msk socker
* 1 tsk salt
Behöver du mer lag så gångrar du bara upp det receptet tills det blir nog mycket.

Gör så här:
Rensa chilifrukterna, bort med fröer och de vita hinnor på insidan av frukten som fröerna sitter fast i, där sitter stora delar av "styrkan" i chilin, så om du vill ha hetare chili, så lämna dom. Men om du vill ha chili som motsvarar köpt feferoni så ta bort dom. (Fröna kan du spara till nästa års sådd). Strimla chilifrukterna. Koka upp lagen, lägg i chilistrimlorna och låt småkoka under lock i 5 minuter. Häll i chilistrimlorna i väl rengjorda, gärna heta burkar, fyll ända upp och häll över het lag så burken toppas upp helt. Vrid på ett lock som också är väl rengjort och gärna har legat i kokhett vatten tills det skruvas på. Vänd burken upp och ner ett kort tag och låt sedan burken svalna.
Hemmagjord pizza med tapaschili på de bitarna till höger, för oss som gillar lite hetta. 
Övriga konserver jag gör på det här sättet har hållit i många år, men som sagt, burkarna med inlagd tapaschili är redan slut efter bara några månader.
Nästa år blir det mycket mer tapaschili i växthuset!👍

Tidigare inlägg om våra tapas-chili:
https://forsnashemman.blogspot.com/2017/11/cilli-i-posten.html

https://forsnashemman.blogspot.com/2018/06/svart-chili.html
(Svarta chilis är "solbrända!" har jag fått lära mig senare, men våra har mognat fint trots att dom först blev svarta och är lika goda som de övriga.

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/06/akut-frittata.html



Fröer finns att köpa här: https://forsnashemman.se/orter/froer-till-tapas-chili


Inga kommentarer: