torsdag 14 mars 2019

Svampodlings-försök.

Det här är egentligen något vi absolut inte behöver ägna oss åt, att odla svamp! Vi har ju kilovis av fin torkad svamp av minst 10 olika sorter i vårt förråd. 😅
MEN det är kul, utmaningen lockade. Och vi har ett par resurser här på Forsnäs Hemman som känts lite underutnyttjande. Och dom skulle passa perfekt till svampodling, slog det mig strax före jul. Så nu provar vi! 👍
Jag har beställt två svamphusodlingar, en med grå ostronskivling och en med gul ostronskivling. När jag skördat dom så använder jag mycelet till att skapa nya odlingspåsar. Och det är här våra hittills rätt outnyttjade resurser kommer in.
Husbonden har en hel del fint spån från sitt snickeri. Hittills har han blandat spån från löv- och barrträ. Men nu sparar han lövträspånet i egna påsar, och detta spån kommer alltså inte längre användas att ströa till djuren, utan för att odla skivlingar. Men det är lite väl näringsfattigt med bara spån, och då kommer en annan resurs in, alla de teblad som blir över efter jag brygger kombucha. De är mer kväverika än spånet och perfekta att ge extra näring till mycelet. Dom är också lätta att fördela jämt med spånet och truga in i påsar. De påsarna är också en återvinning, då dom annars hade hamnat direkt i plaståtervinningen. Nu får dom ta en runda som "svamppåsar" innan dess.
Än så länge går det bra. En provodling klarade sig fint. Den gjorde jag i hink. Och nu har vi precis ställt de första påsarna så att dom ska börja skjuta fruktkroppar.
Alltid spännande att lära sig nytt, och efter över 20 år som odlare och över 10 år som hemmansägare och självhushållare, så är det inte så där jättemycket helt nytt vi har chans att prova på. Så detta är ett jätteroligt litet projekt! 💗


Inga kommentarer: