fredag 15 mars 2019

Krukväxt-inkompetens.

Dags att krypa till korset och berätta om en till fullständigt misslyckad del av vårt självhushållningsliv. Krukväxter! 😏
Det skulle sitta fint att ha krukväxter, särskilt över vintern när luftkvaliteten inomhus under långa mörka månader troligen skulle förbättras ordentligt med mycket grönmassa inomhus. Men jag är totalt värdelös på krukväxter. 😜
Jag skyller ibland på att vi har så lång mörkerperiod och så torr luft, men....andra kan ju lyckas där jag helt misslyckas så det är säkert nån slags medfödd inkompetens. 😂

Jag fjäskar inte för dom dock, det har jag inte tid med. Trivs dom så trivs dom och annars åker dom ut. Över 99% har åkt ut genom åren. Med nöd och näppe har jag klarat två av mina mest uppskattade arvegods, en dr Westerlunds från farmor och en ...vet inte vad det är men ser ut som en glansig kryddkarlbergare från mormor. Men det har varit nära döden för dom ibland.

Nu åker denna. Den har i och för sig varit otroligt långlivad men aldrig mått bra. När jag fick den av en tidigare arbetskamrat var det en normalstor elefanttunga. Men för var år krympte den liksom och nu mår inte ens det sista lilla bladet bra. Så det är bara att erkänna att jag helt misslyckats även med den här lilla växten.

Jag har dock utarbetat en ny plan för krukväxter framöver. Provade lite förra säsongen och det verkar funka som jag tänkt. Jag driver upp ampelliljor i massor som får växa och frodas på altanen under sommaren. Dom får flytta in under hösten och sen gör det inget om dom ser allt sämre ut under vintern och vårvintern. De får ju ändå såna där "småtoffsar" som jag kan börja om med på våren och driva upp inför nästa vinter. I höstas hade jag 20 uppvuxna och de har givit en fin inomhuskänsla nu i vinter. Vid det här laget är dom ju ganska bleka och rangliga, men i maj ska jag börja om med deras "barn" och till hösten ska jag försöka ha minst 40-50 ampelliljor som kan hjälpa till med vårt inomhusliv nästa vinter. 👍

Inga kommentarer: