måndag 11 mars 2019

Smartfånfri.

Jag har ingen mobiltelefon. Jag äger alltså inte någon smartfån. Eller annan mobil. Om man söker upp mig på någon av de olika digitala varianterna av telefonkataloger så finns inget nummer kopplat till min person. 😊
Jag är inte alls teknikmotståndare. Överhuvudtaget. Och det finns ett fåtal tillfällen där jag verkligen kan se att det är praktiskt och viktigt med en bärbar telefon. Det är därför jag i lördags plockade fram den mobiltelefon som syns på bilden. Min farfars gamla mobil av modell GT E1080W. Jag skulle åka iväg över Stöttingfjället i snöstorm för att ta mig till en träff med föreningen Sesam. DÅ är det bra med mobil. 👍

Annars....nä.
När jag slutade jobba på socialen lovade jag att aldrig sätta mig i en situation där jag behövde bära klocka igen. Och när jag lämnade forskningen för att bli självförsörjare kändes det lika rätt att tänka mig att aldrig behöva bära en telefon med mig jämt.
Varför skulle jag?
Dom som behöver nå mig kan få tag på mig genom att gå ut på gårdsplanen och ropa. Och så finns ju den vanliga telefonen. Eller ja, fanns, sen Telia monterade bort den fasta linan så har den väl varit mer av än på. Men då finns ju email nuförtiden. Så jag känner inget sug alls efter "den ständiga kontaktpunkten mot omvärlden". För var år som går desto mindre lust att alltid vara nåbar faktiskt. 😉

När jag jobbar runt om på Hemmanet och är mitt uppe i mitt liv, så får det gärna vara en helt närvarande tillvaro, ostörd.
Fysisk och påtaglig!
Inte uppkopplad och injackad. 💗

Jag noterar dock att omvärlden springer från mig allt mer för var år. Många ställen nästintill kräver att man ska ange "sitt" mobilnummer för att kunna registrera, hantera eller handla. Facebook är nästan värst av alla, ständigt efterfrågar dom mitt mobilnummer för ökad säkerhet....och för att deras meddelandetjänst Messenger ska funka tydligen. För jag tvärvägrar att ge dom något nummer och Messenger fungerar jättedåligt för mig.
Så OM man ska nå mig säkrast möjligt så är det nog ändå mailadressen till Forsnäs Hemman som är bästa vägen. 👍


Inga kommentarer: