tisdag 3 september 2019

På semester söderut en vecka framåt!

Nu åker jag på semester, en äkta "kärring-semester". Jag ska till de goda vännerna i Gränna och umgås och utbilda mig.  😊
Trädgårdslandet uppbyggt med fasta gångar och kompostvallar enligt Börje Remstams metod.
Vi har satt ihop ett fantastiskt program med studiebesök i några av Sveriges mest imponerande trädgårdar och jag ska få träffa hela två odlings-kändisar som tillhör den skara jag själv läst och lärt av under lång tid. Dessutom ska jag få träffa en helt ljuvlig grupp kvinnor som jag haft så KUL med det senaste året på internet, nu får vi ses på riktigt för första gången. 💗
En "tack för hjälpen"-låda till en av grannarna.
Mycket kul att se fram mot, och med Forsnäs Hemman i händerna på gårdens fyra karlar (Husbonden, morfar och äldste och yngste sonen) så känner jag mig helt trygg att åka iväg.👍

Som självhushållare kan man alltid fundera en del på om, hur och när man ska ta "semester". För hemmavid, med djur och odlingar blir det sällan ens en ledig söndag. Vi har ändå gjort så att vi ibland åker iväg, nästan aldrig tillsammans, aldrig utomlands längre än till grannländerna och oftast med mängder av "ärenden" på vägen. Byte och leveranser av lantrasdjur, utbildning i form av studiebesök och föreläsningar, och på hemvägen är transporten fylld av allt sånt vi inte kan få tag på här uppe. Denna gång väntar flera fina träslag som ska få förgylla Husbondens hantverk framöver, bland annat två fina stockar lönn som är ett träslag som inte växer här uppe. 😁
Fröodlad gul lök, enligt Annettes metod: http://daylily-potager.blogspot.com/2015/03/odla-lok-fran-fro.html
Tidsmässigt är det alltid knepigt. På vårarna har jag försådder att ta hand om, och dom är jag INTE trygg att lämna i händerna på resten av familjen, jag är odlaren här. På försommaren kommer djurens ungar, som behöver fingertoppskänsla och ett kunnigt öga. Inte heller kul att åka iväg från. Under högsommaren är det otroligt viktigt att rensa odlingarna och gödsla för att få en bra skörd och under hösten är det ju skörd varenda dag. Under snöperioden vill jag inte köra så långt. Och här räcker den från oktober till mars. Så ...aldrig är det en riktigt bra tid. Men ibland lyckas jag ändå på något konstigt sätt ta mig iväg.
Kanske vårt finaste potatisland nånsin. Men, finns det något under ytan efter högsommarfrosten den 29 juni? Den som lever får se! 
Så överlag, en upplevelse jag ska njuta av. Det var ett och ett halvt år sedan senaste besöket söderut. Jag lämnar med lite bilder av dagens skörd och odlingar. Hemma och dator-inkopplad igen den 11 september. 👍

Inga kommentarer: