fredag 29 mars 2019

Svamphinken levererar!

Nu har vår lilla svamphink som vi gjort på försök levererat en andra skörd. Den här omgången svamp låg på 120gr och totalt slutade skörden på mer än ett kvarts kilo färsk ostronmussling. Av ca 2,5 liter sågspån med en handfull gamla teblad i. Det tycker jag är rätt bra! 😊
Man skulle kanske kunna få ut en mindre tredje skörd, men jag kommer använda mycelet i hinken till att starta två nya hinkar, mycket större och ett par påsar. 👍
Bredvid hinken står ett par mycket små prov-påsar jag gjort tidigare, för att testa den metoden. Påsen med sågspån och teblad har givit en svamp. Påsen bredvid, exakt lika med men kaffesump istället för teblad i, har inte satt några fruktkorppar, och i de påsar där mycelet fortfarande är i tillväxt så går processen mycket långsammare i "kaffesumpspåsarna".
Nu är det ju bara i början av våra försök, men ett tag framöver ska jag i första hand använda gamla urkokta teblad för att höja kvävehalten i spånet. Kaffesumpen kanske jag provar igen lite senare om någon av provpåsarna visar sig ge svamp nån gång. 😏

Tidigare inlägget om Svamphinkens första skörd:
http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/03/svampodlings-forsok.html

Inga kommentarer: