fredag 14 december 2018

Odla julens senap.

Idag är det som vår tradition bjuder dags att göra senapen inför jul. Det är alltid bra att ge en egengjord senap lite tid att "mogna" för att de allra starkaste oljorna ska mildras  och djupna lite i smaken. 😊
I år är det lite extra speciellt att göra senap, för under sommaren så provodlade jag egen senap. Det var ingen större odling utan bara för att kolla om det ens gick att odla här i Lappland, och att få lite erfarenhet av dessa växter. 👍

Det här har vi lärt oss hittills:
-Det går utmärkt att odla både vitsenap och svartsenap här i Lappland. Nu var ju sommaren i och för sig extralång och varm, men båda senapssorterna mognade så tidigt att det också borde funka utmärkt att odla en "normal" Lapplandssommar.
-Det kommer inte behövas några större arealer för att odla vårt årsförråd av senap. På vår lilla provodling fick vi ihop tillräckligt för en tredjedel av julsenapen, som är årets stora åtgång. Så om vi odlar kanske 6-10 kvadratmeter vitsenap och en tredjedel så stor areal svartsenap så borde vi vara självförsörjande.
- Vitsenapen anses ofta svårrensad, den ger ganska hårda fröskidor och dom är taggiga och sticks om man försöker rensa med händerna. Vilket man ju inte gör. 😉 Utan i det här läget kommer föreningen Sesams frörensningsmetod och frösållet verkligen till sin rätt. Man gnuggar sönder de hårda, taggiga fröskidorna och lösgör senapsfröna med hjälp av en gummikloss som man gnuggar mot en bilmatta, en sån där räfflad av gummi. Superenkelt och snabbt är alla fröer fria. Sedan sållar man med hjälp av frösållet. Här är en film om hur jag gör.

-Det enda bekymret vi kan se framöver är att svartsenapen är en kålväxt, brassica nigra. Det ger oss två problem. Först: om vi ska odla svartsenap så måste den skyddas lika väl som vanlig kål, för annars äter kålmalen upp den ända in till märgen.
Det andra, och lite större problemet är att den tycks kunna korspollinera sig med rovor, och vi fröodlar ju egna väldigt genetiskt värdefulla skålrovor från Ljusnedal. Så om vi skulle odla svartsenap så riskerar vi alltså att våra skålrovor skulle bli beblandade och förstörs. Jag har inte bestämt mig för hur jag ska hantera det här än. Antingen kommer jag odla mycket svartsenap vart 4-5 år och inte fröodla rovor just det året, så att det räcker i flera år och sedan förvara svartsenapen i frysen så att de fröna inte härsknar. Eller så odlar jag inte svartsenap alls, det utgör ju ändå bara en mindre del av senapen, utan i så fall nöjer jag mig med att odla vitsenap, som är ett helt annat släkte, Sinapis alba.

Här är ett tidigare inlägg om vår egen senap, med receptet:
http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2017/12/var-egen-senap.html

Supergod! Bästa senapen! 😋

Inga kommentarer: