torsdag 14 december 2017

Vår egen senap

Ungefär nu, 7-10 dagar innan julaftonen är det dags att göra egen senap inför julen. Jag gör en rejäl burk varje år, men ungefär en tredjedel av den kommer senare att ingå i vår egen gravlaxsås. Jag gillar vår senap både söt, sur och stark, så här gör jag.
Senapsrecept
Börja med att ta
2 påsar gult senapsfrö (påsarna ligger på mellan 26-28 gr)
1 påse svart senapsfrö
1,5 -2 dl vatten
Lägg i en kastrull och sjud  på medelvärme i några minuter, man ser att fröna suger upp vattnet och sväller, vattnet "försvinner" och allt blir en tjock gröt. Om det är för stabbigt kan man hälla på lite mer vatten. 
Häll allt i kastrullen i en mixer. Många moderna recept förordar mixerstav, men senapen ska helst köras ganska länge och jag föredrar därför en rejäl vanlig mixer.
Så här ser det ut i kastrullen när senapsfröna fått sjuda i lite vatten och allt vatten sugits upp. 
Efter detta ska man tillsätta diverse i mixern: Jag gillar rätt så kraftfullt sötsur senap och har i följande (ungefärligt, men det är otroligt viktigt att provsmaka)
1 dl rapsolja
1 dl honung
2-4 msk äppelcidervinäger
Ev. lite salt
Mixa tills det är så slätt som du vill ha din senap. (Se bilden på vår färdiga senapsburk)
Tips:
1.       Ta inte i all honung och vinäger på en gång utan börja med hälften och arbeta dig upp för att hitta det som smakar gott för dig.
2.     Gör senapen minst en vecka innan den ska användas, gärna uppåt 10 dagar innan. När man krossar fröna friges de oljor som ger senapen sin smak och styrka, men dom är lite väl skarpa den första tiden efter man krossat fröna. Smaken blir djupare och rundare om senapen får stå och mogna 7-10 dagar.
Så inför julen är det ganska lagom att göra sin senap nu.

När vi väl ställer fram senapen på julbordet så har vi en fin liten keramikkruka som det står senap på för serveringen. Och det här är ju köpta senapsfrön (det finns påsar i kryddhyllan i de vanliga butikerna), men jag har bestämt mig för att prova att odla eget senapsfrö här uppe i Lappland nästa sommar. Det är inte helt otroligt att det skulle kunna funka, i så fall är vi ett helt steg närmre att kunna äta egen senap. 

Inga kommentarer: