onsdag 1 augusti 2018

Världens mest efterlängtade sallad?

Ibland känns det som man lagar mat i 2-3 år innan det blir klart. 😊Igår var en sån dag. Igår fick vi faktiskt äta vår första egna "tomat och mozzarellasallad med basilika", med hög grad av självhushållning.
Skulle det vara ett recept så skulle det börja med "Steg 1, skaffa getter och bygg ett växthus". Följt av steg 2, att lära sig göra ost och dra upp fina plantor. 👍
För mig har den allra största utmaningen varit att få basilikan att trivas. Just den växten hatar mig (eller Lappland)  och det är lite av ett internt skämt inom familjen att jag alltid har flera krukor basilika i fönstren varje sommar, som alltid ser lika eländiga och anskrämliga ut. Men jag provar ändå varje år, igen och igen. 😂

Igår var dagen D. Vi hade tillräckligt med mogna tomater, nog med basilika, även om det var på gränsen. Och finbesök på gång. Min bror var här och hälsade på. 💗 Dagen innan gjorde jag getost. Det är inte mozzarella utan enklast möjliga färskost, smakar ungefär som keso.
Salladen blev otroligt god. Jag unnar mig att vara oförskämt stolt ett tag. 😋

Recept:

Gör en vinägrett av lika mycket rapsolja och balsamicovinäger. Det räcker med ca 2 msk av varje till den här mängden. Krydda vinägretten med salt, peppar och gärna ett krossat blad av libbsticka (naturlig buljong och smakförstärkare).

Tunnskiva två rödlökar (eller vilka andra lökar du än har, från gräslök, piplök, luftlök, kantlök till späda plantor med blad och allt av gul-, röd- eller silverlök) och vänd ner dom i vinägretten och låt ligga medan du gör resten. Då mildras löksmaken och blir perfekt.

Ta all tomat du har och klyfta i lagom ätbitar. Vi använde nog 4-5 gånger så mycket tomat som lök.
Bryt eller skär lagom bitar av färskost. Det är för långrandigt att beskriva hur man gör här, av egen getmjölk, men om du inte kan göra ost själv så tror jag nog att du skulle kunna använda både haloumi, mozzarella eller keso. Huvudsaken är att det är en mild ost med fet och neutral smak. Vänd ner tomat och färskost med löken i skålen.

Hacka ner alla basilika du kan uppbåda. Vi kunde nog haft både dubbla och trippla mängden mot vad vi hade. 

Viktigt är att basilikan ska in allra sist. Den ska plockas direkt färskt och hackas och blandas i direkt innan man äter. Dom är känsliga och förlorar lätt smaken så det allra sista man gör ska alltid vara basilikan.
Klart! 👍
Vi serverade med ungsgrillad kanin (eftersom det är grillingsförbud ute) och nybakt bröd. http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/05/grillsasongen-borjar-med-kanin.html

Inga kommentarer: