söndag 10 juni 2018

Låt oss prata om vädret!

För det är ju alltid aktuellt. 😛Och som självförsörjare i den digitala välden så har vi verkligen tagit till oss alla former av väderleksrapporter för att kunna underlätta vårt liv. Hur varmt blir det? Nederbörd? Ska det till att regna? Då är det kanske dags att tömma vattentunnorna innan dom fylls på igen. 👍 Vädret är verkligen viktigt för oss, och det är värdefullt att kunna få en bra prognos.
På internet finns många olika väderlekstjänster. Rent grafiskt är den norska (yr.no) jättebra. Bäst! 👍Men efter att dom levererat "glädje-kalkyler" i flera år, och lurat oss till många frostförluster så började jag titta mig om efter alternativ.😒
Bilden ovan är från vackertvader.se. Granska den gärna noggrant!
Det är en sammanställning från Norges, Sveriges och Finlands prognoser för Forsnäs Hemman idag. Vad kan man se?
Det är tydligt att Norge (YR) alltid är lite "gladare" än genomsnittet. Sverige (SMHI) ligger ganska exakt i mitten, och Finland (FMI) har alltid nån grad lägre och lite mer regn.
En återspegling av våra nationella personligheter? 😂
Jag vet inte, men jag vet att jag i första hand litar på Finlands Meterologiska institut.  Hos oss här i kallaste och kargaste Lappland så har dom oftast mest rätt.
Tack för er kärva realism, Finland! 💗

Inga kommentarer: