torsdag 19 oktober 2017

Samlargenen

Att samla verkar rotat i vår djupaste mänsklighet. Men vi tycks göra det på olika sätt. En del går helt in för massor av samma sak, samlar detaljer och perfektion. Sån verkar jag inte alls vara. Jag samlar frenetiskt, men jag samlar som traditionella jägar-samlarfolk gör. 😁
Jag samlar mest mat, det gör att jag känner mig rik och sover gott på nätterna. När jag samlar "prylar" så handlar det till 99% om funktion. Och den enda kvarvarande procenten estetik är helt beroende av funktionen. 
Ta exemplet plåtburkar. Jag ÄLSKAR burkar, för dom är fantastiska att förvara torkade livsmedel i. Jag har burkar med örter, bär, frukter, grönsaker och svamp. 
Dom ska vara vackra, jag tycks främst gilla burkar som jag sett min mormor och farmor använda. 💗Men det viktigaste är att själva förslutningen är i gott skick, dom ska vara lufttäta. Så det gör inget om en burk har lite repat och slitet motiv, men den får inte ha en bucklig kant som inte sluter tätt.  
När jag väl hittat tätslutande burkar med estetiskt tilltalande motiv av en sort jag har brist på; DÅ kickar samlargenen in, då blir det inköp! 👍
Dessa två burkar passar perfekt att förvara årets torkade rönnbär i. Vid det här laget har jag haft dom i många år. Och eftersom jag inte behöver fler burkar till torkade rönnbär, så blir jag inte heller lockad att köpa fler av dessa burkar.

Här finns det påsar att beställa på vår webshop: https://forsnashemman.se/products/torkade-ronnbar

Inga kommentarer: