fredag 29 augusti 2014

Blodriska äntligen

Som svampplockare är det så roligt att hitta svamp, nästan vilken svamp som helst som är ätlig eller vacker, eller spännande. Extra roligt är det ju att hitta fin svamp av favoritsorterna, för oss är det bland annat rimskivling, sandsopp, sotvaxing, Karl Johan, taggsvamp och fläcksopp.
Sen har vi dom där särskilda gångerna i svampskogen, när man får uppleva något unikt. Enda gången jag har hittat en Goliatmusseron, och fick känna doften, eller förra senhösten när jag hittade korgar fulla av perfekta smörsoppar, som alltid brukar vara helt uppäten av mask.
Ungefär en fjärdedel av alla blodriskor.
Den här gången var det första gången jag fick hitta mängder av blodriskor i perfekt skick. Dom brukar vanligen också vara helt uppätna av småkryp. Jag har hittat enstaka fina exemplar tidigare, men aldrig så många att jag fått tillaga dom enskilt och provsmakat dom på riktigt. Men nu var det dags! Goda kvällsmackor och från Husbonden blev det högsta betyg, på hans sätt. "Dom smakar ju inte ens som svamp"!

Inga kommentarer: