söndag 5 januari 2014

Föna höna

Ibland händer det sig att man gör saker man aldrig hade kunnat tro. Våra Ölandshöns är ju inte till för skönhet eller utställning, så jag trodde väl aldrig att jag skulle schamponera och föna en höna. Men igår satt jag där ändå.
Det var vår fina och duktiga mammahöna Smörblomma som fått två kullar med kycklingar förra säsongen.  På eftermiddagsrundan såg jag att hon var alldeles lerig både under magen och uppe på ryggen. Troligen har det hemska, milda vädret satt igång parningsinstinkten alldeles för tidigt. Samtidigt som plusgraderna har gjort att en plätt av hönshagen blivit en lerpöl.
Stackars Smörblomma hade väl råkat ut för en mindre schangtil beundrare som helt enkelt hade tryckt ner henne just i lerhålet. Elände! Men efter lite mild schamponering, föning och en natt i vårt varma pannrum, så var hon redo för sin roll som flockens skönhetsdrottning igen!
Vi avskyr plusgrader den här tiden på året, allt blir äckligt, lerigt, blött och vedervärdigt. Tack och lov är det ovanligt att vi har sånt här väder på vintern, men denna vinter liknar ingen annan jag upplevt.

1 kommentar:

WinterzMoon sa...

Det var nog varmt och skönt att bli fönad! ;)
Ja, denna vintern är verkligen inget att hänga i granen. Min väninna hade hört att den riktiga vintern är på väg, att det t o m skulle bli en vargavinter... Känns osannolikt, men vi får väl se!