söndag 26 maj 2019

Hjärtligt goda vingar.

Så idag blev det snabblunch. Kalla grillade kaninvingar, rester från i fredags. Så otroligt goda!😋
Första gången Husbonden (mästerkocken på Forsnäs Hemman) drog fram en påse som var märkt "kaninvingar" från frysen, så fick jag förklara mig, nogsamt. 😂
Kanske trodde han att livsglädjens delirium fullständigt ryckt vettet från mig, kaniner har ju inga vingar.

Men, det är bara mitt sätt att lite kreativt namnge en ny styckdetalj jag utvecklat det senaste året. Eftersom vi kokar skrovsoppa på alla "beniga rester" så kändes det alltid som att det var onödigt att det skrovet innehöll så mycket kött. Soppan blir god ändå på bara ben- och märgutkoket. Och alla som styckat en kanin vet att bogen inte är särskilt "matig". Så jag började skära så att så mycket kött som möjligt kom med i bogen. Både köttet på ryggen ner längs revbenen, precis så att sadeln lämnades intakt. Sen inte minst inkluderade jag så mycket som möjligt av "bringan" eller vad det kallas på en kanin, köttet på själva bröstet och halsen. Resultatet blev en riktigt matig bogstyckning som var väldigt utbredd, och som alltså liknade en vinge.

Husbonden tycker nog fortfarande att jag är mer eller mindre helknäpp, tack och lov att kärlek är blind.😜 Men han har ändå accepterat kaninvingarna och dom är överlag en stor succé bland alla i matlaget här på Forsnäs Hemman. 👍

Inga kommentarer: