fredag 18 januari 2019

Jordpåse.

Det är dags att hämta in lite jord till försådderna. Precis som allt annat som har att göra med odlingarna så "köldbehandlar" jag jorden. 😊
Påsarna ligger ute i sågverket under midvinterna för att bli riktigt genomfrusna under lång tid. Det har visat sig effektivt, vi har alltså inga problem alls med sorgmygg.👍
Som vanligt är det praktiskt att bära på huvudet.
Jag köper 3-4 jordpåsar var år, men till dessa blandar jag lika delar tidigare använd såjord och även riktig kompostjord som jag sållar och häller i påse på hösten för att stelfrysas över vintern. Slutligen ser jag till att såjorden innehåller ca 40-50% sand/grus. Då blir det oftast helt perfekt just till våra förodlingar.
Inatt står allt nere i pannrummet och tinar, och imorgon är det dags för 2019 års första fröer. SÅ spännande, även efter så många år av odling. 💗

Inga kommentarer: