onsdag 16 januari 2019

Fejar inför odlingssäsongen.

Det är snart dags för förodlingarna att ta sin plats i fönstren söderut. Några veckor innan plantorna ska dit gör jag rent ordentligt, för att i mesta möjliga mån undvika att få eländen som sorgmyggor och liknande i odlingarna. 😊
För åtta år sedan blev alla mina förodlingar misslyckade just på grund av det. Och den vintern försökte jag också övervintra en del växter, men något kryp hade överlevt i de övervintrade krukorna och de små sådderna blev helt förstörda. Så numer rengör jag noggrant, dammsuger alla springor och torkar rent hela fönstersmygen samt putsar fönstren, så småplantorna får så mycket som möjligt av vår veka vintersol här i Lappland. 👍

Och allra viktigast, tror jag, är att fönstersmygarna sedan får stå tomma och välisolerade mellan fönster och rummet under ett par riktigt kalla nätter. Som i natt, det väntas nedåt -30C. Till höger på bilden kan man se min mörkläggningsgardin som jag sytt. När den här upphängd för fönstret ligger den helt tätt längs väggen och gör att inget ljus slinker in under våra långa ljusa midsommarnätter. Den gör också att det blir rejält kallt i fönstersmygen såna här nätter, flera minusgrader. Jag tror att det gör att allt skadligt fryser ihjäl. De senaste 7 åren har jag inte haft några problem med sorgmyggor i mina förodlingar. 😁

På bilden syns också den extrahylla som Husbonden snickrat åt förnsterramen för att vi ska kunna förodla i två våningar. När det är dags att sätta växter i fönstret kommer jag också montera två lysrörsarmaturer med två lysrör var i fönstret. Vårt andra förodlingsfönster har 3 likadana våningar, och rymmer lägre växter. Otroligt mycket värt för oss som bor så kallt till och inte kan förodla på något annat sätt. 💗

De saker som ligger på hyllan är två av våra solcellslampr som jag skrivit lite om tidigare. De ligger alltid i sydfönstren under dagtid för att laddas upp maximalt. http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/01/nattens-sol.html

Inga kommentarer: