onsdag 19 december 2018

Skura med hushållstvål.

Det är dags för storstädning innan jul. Jag tar fram min låda med hushållstvål. Det är tvål som jag kokat specifikt för att skura och tvätta med. Jag förvarar dem i en låda som äldste sonen köpte några Converse i för 5 år sedan.😊
Jag kokar fin tvål av det animaliska fett vi får över från slakt. Den tvålen är av högsta kvalitet, återfuktande och fantastiskt mild eftersom den passar så väl ihop med vår hud. Vårt mänskliga skinn är ett djurskinn (för vi människor är djur), och tvål som är gjort av djurfett är därför mycket bättre att använda när vi tvättar oss.
Här finns den: https://forsnashemman.se/tval

Men ibland får jag stora dunkar vegetabiliskt olja från bekanta och vänner. Växtoljor är klart mer olämpligt att göra tvål av än animaliskt fett. 😕
Det verkar bero på många olika saker, sammansättningen av fetter påverkar, men också något jag inte räknat ut vad det kan bero på. Men när man provar en äkta fettvål märks det tydligt att den håller en helt annan kvalitet än tvål gjord på växtoljor. De flesta som testar går aldrig tillbaks till växtoljetvålar.

Men växtoljor är ändå fett, fast för dåligt fett för att vi vill ge till våra djur som foder. Men det har ändå tagit massor av resurser att odla all den här växtoljan, mängder med maskiner som dragit enorma mängder olja och sen all industri som krävs för att "rena" fram växtolja till oss "konsumenter". Och det värdet vill jag ju inte bara kasta bort.
Så jag kokar "fultvål" på den här oljan. 😋

Alltså sämre tvål som måste mogna i minst ett par månader, för att förtvålnings-kemin motverkas av det "ovilliga" växtoljefettet. Men det blir ju tvål till slut. Uttorkande tvål som inte lämpar sig för hud.
Så jag använder den alltså till att skura och tvätta textilier. Den är absolut noll procent överfettad, om något snarare lite underfettad, eftersom en stor del av den smuts ska ska städas bort utgörs av just fett. 😉
Här på Forsnäs Hemman har det inte köpts såpa eller rengöringsmedel på över 3 år.
Toppen! 💪



Inga kommentarer: