måndag 26 mars 2018

Äggkartonger till nya ägare.

Vi sorterar äggkartonger. Tack vare sonens underbara skola så får vi ständigt tillskott på äggkartonger från personal och lärare som samlar åt oss. 😀Det är så värdefullt för hönsägare, som sällan köper ägg själv och hönsägare behöver ofta rätt mycket äggkartonger till sig själv och för att transportera ägg till andra.
Om vi inte hade fått begagnade äggkartonger i fint skick därifrån, så skulle vi behövt köpa från lant-butiker, och dom är ganska dyra och svåra att transportera långt. Så det är både en besparing ekonomiskt och inte minst en dubbelbesparing för miljön. 💗Äggkartongerna blir använda flera gånger innan dom återvinns, och vi slipper belasta miljön med transporter i onödan, så som det skulle blivit om vi behövt köpa äggkartinger. De här kartongerna från skolan kommer hem med sonen, så den transporten går "på köpet" så att säga. 😊

Jag sorterar alla kartonger efter modell och tja, färg. Det senare kanske inte helt nödvändigt men det gör faktiskt själva sorteringsarbetet lite roligare. Vi har så pass många kartonger att jag brukar passa på att ta med mig en bunt till andra hönsägare när jag har chans, och rum över i bilen. 👍
Så i påsk när vi ska på en veckas semester och hälsa på våra vänner i Gränna, passar jag på att truga i så mycket jag kan i bilen, förutom alla djur som ska med ner och få nya ägare på vägen, samt en hel del spinnrelaterade manicker och så yngste sonen och jag med packning. På vägen upp kommer bilen om något vara ännu fullare.
Det blev ganska många kartonger. Ca 3 meter och 10 cm. Så det kommer räcka ett tag till vännerna, vilket är bra för vi träffas inte så ofta.
Och den härliga personalen på Strandskolan i Vilhelmina dom brukar få ett stort tack för sina insatser varje påsk. Då bjuder våra Ölandshöns på påskägg! I år är damerna dock sena på att börja värpa så i år blir det nog gratis pingstägg istället. 😜

Här ett tidigare blogginlägg om vår återvinning i samarbete med Strandskolan.
https://forsnashemman.blogspot.se/2015/03/tack-till-ett-engagerat-lokalsamhalle.html




Inga kommentarer: