tisdag 15 augusti 2017

Len soppa på trådig broccoli

Vi har haft en broccoliskörd i år som är helt makalös. Så mycket att vi ibland inte hunnit med att skörda i tid. En del av broccolin har blivit trådig och inte så kul att äta. Vad göra? Jo, soppa. 😀
Trixet är att skiva allt i centimeterbreda bitar, koka och mixa ordentligt. Om man smakar på röran efter det så känner man ändå tydligt att det är fibrer i, nästan som en soppa kokat på spånplatta.
Inte bra!
Så då är det dags att ta till ett gammalt husmodersknep. Och en av de saker jag verkligen älskar, som jag är helt fixerad av. Gamla redskap som kan mixa, mala, hacka, klyva och separera/passera. Man kan alltså köra soppbasen genom en vanlig passervagga, men jag bara älskar min gamla grunka som jag hittat på en SecondHand.
Det är en sil med en snurrgrej som har en rund trädcylinder i ena änden som mal ner innehållet i silen genom maskorna och i andra änden en spatel som skrapar runt det som fastnat. Mycket effektiv. Den finns också tydligen i nyproduktion och heter "passersil" om ni vill titta närmre.👍
Vänster ovan. Broccoli, inte så förväxt som de jag gjorde soppan på. Höger ovan. Passersilen. Vänstern nedan. Passersilen under användning. Höger nedan. Den färdiga lena soppan och i skeden lite av de träiga fibrer som fanns kvar i passersilen.
Resultatet är en len soppa med ljuvlig broccolismak, här är den redd med getmjölk och lite vetemjöl. Ovanpå har jag dekorerat med klippt smörgåskrasse, men inte den vanliga inomhusodlade sorten utan odlar som en riktig växt i vårt trädgårdsland. Mycket godare och fantastiskt vacker! 💖

Inga kommentarer: