fredag 11 augusti 2017

Bytt är bytt

Det mesta vi gör handlar om att skapa egen mat!
Djuruppfödningen och odlingen och samlandet ska hamna på tallriken till slut. 😊
Jättegott!
Och ibland kommer också byteshandel in i måltiden. Jag älskar byteshandel för det ger personer chans att fundera kring det verkliga värdet av vad som produceras. Och man blir del av ett nära och greppbart sammanhang. Det skapar mening att lämna ifrån sig något man verkligen jobbat själv för och i utbyte får man något man verkligen vill ha. Och ofta närproducerat det med.

Så detta är alltså stuvade grönsaker och rökt makrill. Jättegott!
Det var stuvade morötter och knipplök, som vi fick från vår granne som odlar mer storskaligt än vi gör, och som fått lite över efter att ha stått på bondens marknad. Morötterna var såna med lite knepig form som inte gick att få in i fina knippen. Men dom smakade absolut lika gott som "perfekta".
När grannen åkte härifrån så hade han med sig två bikupor som jag inte längre har bruk för.  Biodling fick jag tyvärr ge upp när jag blev allergisk och höll på att dö i en anafylaktisk chock. Men nu kommer alltså mina gamla kupor till nytta igen.
Till den stuvningen serverades nyrökt färsk makrill. Som vi bytt till oss från en bekant som själv fiskat dom med krok vid Norges kust bara dagar tidigare. I utbyte blir deras jul förgylld av julskinka från våra grisar som fortfarande springer omkring och har livets glada dagar i hagen.

Husbonden rökte makrillen, stuvningen är gjord med vår egen mjölk från våra Lappgetter och kryddad med vår egen dill. Det enda vi köpt konventionellt här är alltså lite mjöl till redningen och salt och peppar.

Här är en "prispall" av diverse roliga "bytt är bytt" som förekommit på Hemmanet.
Plats tre: Anka och yxskaft mot bilreparation, drivknut
Plats två: Skärbräda mot ren-och älgfett 
Plats Ett: Och min absoluta favorit byteshandel var när jag bytte en (levande) anka mot en barncykel, det var den cykel som yngste sonen lärde sig cykla " på riktigt" på. Roliga minnen!




Inga kommentarer: