onsdag 28 september 2016

Fibrer och en get över dagen

Igår gjorde Husmor en "överdagen rundtur" på ca sådär 60 mil.
Det handlade om att få se på hur man klipper får och lära sig hantera ullen efter klippning, så att den blir bra att spinna. Tack snälla Carina som ställde upp och lärde ut! Och tack för den otroligt vackra ullen jag fick köpa från dina finullsfår!
Jag fick också chansen att åka förbi Mariana, på Kallmyra Mohair och hälsa på. Där köpte jag 8 kg mohair!!! Så otroligt fina lockar, jag har massor av planer på vad jag ska göra med dessa dyrgripar!
Finull och mohairlockar
Jag fick också chansen att hämta upp en superfin Lappget, Roknäs Freja, som tillhör samma släktlinje som våra Lappgetter gör och som nu ska få para sig med vår bock Klovse innan hon får chans att bli matriark för en ny flock Lappgetter här i regionen. Tack Seth för att jag fick köpa fina Freja!
Freja kollar runt i nya hagen och lilla Stjärnöga vill bli kompis!

Inga kommentarer: