söndag 3 januari 2016

Hjärtan till Husbonden

Ibland bakar jag osedvanligt mycket kakor. Lite udda i vår annars ganska basala livsföring, men Husbonden bara ÄLSKAR pepparkakor, och det är nästan det enda lilla gotta han verkligen gillar (förutom lakrits). 😊
Högst upp rullarna jag inte bakade av idag. Jag gör alltid dubbel sats (4 rullar) och fryser in hälften, på så sätt blir nästa pepparkaks-bak riktigt lättsamt.  
Så när man nu vill ge sin älskade något särskilt, då blir det ändå en slags självförsörjning att baka egna pepparkakor. Jag kan köpa ekologiska kryddor och andra ingredienser. Jag mal en del av mjölet själv, för hand. Så redan där blir kakorna både godare och nyttigare än köpta....och billigare, trots sitt fina ekologiska innehåll.👍

Sen blir man ju lite matt om man ska kavla 200 pepparkakor. Så när barnen tröttnat på det årliga pepparkaksbaket så rationaliserar jag resten av årets bak. 😉
Det blir skurna pepparkakor.
Samma deg, men jag rullar långa jämna stockar, halvfryser och skivar tunt. Mycket praktiskt, snabbt och lättarbetat jämfört med kavlings-metoden.

Men inte så snyggt. Så jag drog fram en av mina egengjorda små stämplar som jag karvat av suddgummi,. Ett hjärta, och fick till lite kärleksfull dekoration även på de här snabb-pepparkakorna.
Riktigt fint!💗

Och jo, dom ska vara halvbrända.
Husbonden påminner alltid "Gör dom lite sådär brända i kanterna".
Absolut Älskling, jag gör dom halvbrända som vanligt, och med ett extra Hjärta till Husbonden!

Inga kommentarer: