måndag 10 augusti 2015

Slåtter-svampar

Vi har inte riktigt tid att springa runt och leta svamp i skogarna så här under den stressigaste hö-slåttern. Men det behövs inte heller. Idag hittade jag tre spännande svampar mitt på lägdan.
Eller ja, en av sorterna växte i gamm-rat-ströet som vi dumpat på plätten som ska bli köksträdgård nästa år, men jag kunde ta en närbild av dom svamparna medan jag fortfarande stod på lägdan så den räknas. =)
Det är väl knappast några matsvampar, men som svampintresserad är inte det den viktigaste egenskapen. Det är naturupplevelsen, och dessa svampar, dom är skönheter! Den neonorange-röda lilla klungan som jag hittade på en upprensad del av sågbacken som vi nu slåttrar, den var jag tvungen att springa runt och visa för resten av familjen, den ser helt otrolig ut!
Det finns dessutom inte riktigt några matsvampar av rang som kommit i skogarna än, några mindre björksoppar är det enda jag sett häromkring. Så nu gäller det att slåttra klart, för om några veckor...då minsann, ska det bli världens svamphöst....hoppas vi i alla fall!

Inga kommentarer: