onsdag 9 juli 2014

Äggoljetempera-tajm

Nu håller vi äntligen på att sätta ihop vår lilla byggsats-stuga. Den har legat i malpåse i fem år, men som vårt motto går; "det får ta den tid det tar".
Och nu när det väl är dags, så tar det inte alls lång tid. Husbonden och hustomten har fått upp plintar, väggar och större delen av taket på bara några dagar.
Och husmodern är inte långt efter. ÄNTLIGEN får jag chansen att måla ett stort projekt med min älskade äggoljetemperafärg. Och fort går det där också. Större delen av stugan har redan blivit målad med den beige-grå grundfärgen. Redan innan taket är helt pålagt.
Äggoljetempera är en helt naturlig färg som användes flitigt redan på medeltiden. Den är så hållbar att vi dessutom fortfarande kan se målningar från den tiden....i gott skick.
Nu kommer kanske inte stugan bli 1000 år gammal, men den kommer målas enbart i äggoljetempera både inuti och utanpå. Detta tack vare boken "Jordens Färg", som är skriven av Milis Ivarsson och Frida Hafvenstein Lenzer (/http://www.avjord.se/).
Sedan jag köpte den boken för 4 år sedan, har jag aldrig målat med någon annan färg. Och jag blir bara mer och mer förtjust! Nu är alltså första utomhus-projektet på gång.
Om intresse finns, så hör av er så kan vi boka in ett besök så får ni se, och prova på att måla med äggoljetemperan.
Passa på under de närmaste veckorna, för snart är här färdigmålat (och färdigbyggt)!

Inga kommentarer: